lördag 5 september 2009

Field-trip.

Eftersom jag, under alla lager av siden, kaschmir och skinnväskor egentligen är drygt tio år gammal, tycker jag fortfarande om field-trips. Det som så vänt på svenska kallas studiebesök. I onsdags var är det etnografiska på djurgården som besöktes. Det fick mig att minnas mina dagar som roddstuderande. Ja, rodd, den fantastiska Oxford/Cambrige/Harvard/Yale-anamade sporten. Ett sommarlov för ganska länge sedan gick jag en roddkurs i djurgårdsbrunnsviken. Min icke-talang tycks jag ha förträngt men jag har fått det berättat för mig att jag blev upphämtad med båt vid Nordiska muséet. I min egna, inte helt verklighetstrogna värld, var jag en naturbegåvning.

Torsdagen å andra sidan vigdes till Kina slott på Drottningholm. Fruktansvärt vackert i alla fall själva byggnaden till det yttre. Rummen påminde en del om Versailles dessutom, men det gör det mesta som stått några hundra år. Vad det påminde mig om var hur mycket jag tycker om att vara i närheten av gammal marmor, överflödiga rum och kala gårdsplaner när det närmar sig höst. Jag antar att det är ett sätt att behålla sommarens glättighet även i oktober.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera