onsdag 13 maj 2009

One moment in time.


Det här med gatumode i konstrast med mode från catwalken och tidningarna har fascinerat mig ett tag. Länge rentav. Jag har alltid sett det som tydligt att mode inte är beroende av bärarna. För att det ska finnas mode och plagg behöver det i min åsikt inte finnas en marknad. Plagg och konst ligger tätt sammanbundet. Skapandet av en installation eller tavla kan jämföras med skapandet av ett plagg. Trots denna attityd har själva skapandet aldrig intresserad mig. Jag har aldrig närt några designerdrömmar. Jag ser helst på plaggen och beundrar dem på avstånd och i sin kontext.

Modebilder fascinerar mig. Att tycka om någonting för bara ett ögonblick fascinerar mig oerhört. Att ett känslouppbåd ryms på en fyrkantig ruta är så oerhört intressant. Fotograferandet har inte heller intresserat mig. Att redigera eller jakten på att hitta det perfekta ögonblicket finns inte i min värld. De bilder jag tar är för att de utgör ett ögonblick. Tar jag tio bilder av samma ögonblick eller motiv är det något som står ut. Något som är ögonblicket i dess renaste form. Alla bilder som jag i fortsättningen publicerar är mina egna, tagna av min kamera. Eftersom ett oändlig antal modebilder kommer att användas kommer jag givetvis att delge er vem som tagit den bilden.

3 kommentarer:

  1. "Plagg och konst ligger tätt sammanbundet."

    Vilken dumhet! Plagg och konst har ingenting gemensamt. Ingenting! Heidegger sa (och jag instämmer) att konst har förmågan att: "allow the disclosure of a world" (ungefärlig citat av en översättning - LOL). Jag tror knappast att ett par brallor har samma förmåga! ;)

    Kanske en bild av ett par brallor tagen i en fascinerande miljö kan ha samma förmåga, eller en fascinerande människa i dessa brallor, men absolut inte själva plagget!

    SvaraRadera
  2. "Kanske en bild på ett par brallor", pardon!

    SvaraRadera
  3. När jag pratar om plagg pratar jag inte om ett par byxor. Jag pratar om plagg som är så omsorgsfullt gjorda att de utgår från den sorts kreativitet som konst växer ur.

    Jag tycker det är trångsynt att inte kunna se det i mode. Plagg är både konst i sin enkelhet, men framför allt när de bärs av människor. Det är en slags modern konst.

    Förövrigt tycker jag att du ska använda dig av ditt eget namn om du ska ha någonting att säga till om. Feghet är inte en attraktiv kvalité.

    SvaraRadera