måndag 19 oktober 2009

India.

I och med en fullständig förälskelse i allt som är brittiskt - och allra helst det skottska - har jag även blivit fäst vid Indien. Precis som alla mina fascinationer handlar inte om ett industrialiserat och västerländskt Indien utan ett land av drömmar och starka färger.

När jag var i Paris i september köpte jag ett par böcker på Taschens bokaffär. En av dem heter "Indian style" och är det som håller mig vaken i en regnig verklighet. Bilderna är fantastiskt vackra och nästan helt folktomma. Det är det som bygger upp bilden av en plats där så mycket människor lever men som ändå är så fridfull.

Under en tid för några år sedan var jag besatt av det gamla Ryssland. Före revolution och före nittonhundratal. Då läste jag Tolstoy och ville ha sjalar med klassiskt ryska motiv. Denna månad håller jag hårt i min Taschenbok och lyssnar på Bollywoodsoundtracks. Det är fint med vinterförälskelser om en annan tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar